بسم الله الرحمن الرحیم

 

ردیف

آدرس آیه

آیه

عنوان

برداشت تشکیلاتی

1

سوره ی مبارکه آل عمران

آیه ی شریف 200

یا ایها الذین آمنوا اصبروا و صابروا و
  رابطوا و اتقوا الله لعلکم تفلحون

وظایف جامعه ی اسلامی


  •   خطاب به مسلمانها وجامعه اسلامی است، اصبروا و صابروا و
      رابطوا برای چی؟ «لعلکم تفلحون»

1. جامعه اسلامی
  اول باید صبرکند

2. بعد باید صبر
  گفتمان قالب جامعه بشود،


  •   یکی در مقامن فردی است ویکی در مقام اجتماعی.

3. بعد با هم رابطه
  برقرار کنند


  •   این یعنی تشکیلات بعد تقوی داشته باشند تا لعلکم تفلحون
      بشوند

2

سوره ی مبارکه آل عمران

آیه ی شریف 200

یا ایها الذین آمنوا اصبروا و صابروا و
  رابطوا و اتقوا الله لعلکم تفلحون

رفت و آمد امت اسلامی


  •   شاهد مثال ما،در کلمه ی رابطوا است

  •   علامه می فرمایدکه رابطوا را برخی مرزبانی معنا کردند اما
      امکان برداشت ارتباط طرفینی را نفی نمی کند ضمن اینکه خود ان رابطه هم نوعی
      ازارتباطات و همبستگی هاست این خیلی قشنگه که آی جامعه اسلامی باید با هم رابطه
      داشته باشید.

  •   اختلاف امتی رحمته، (رفت و آمد امت من رحمت است) رحمت در
      این رابطه و رفت و آمدهاست

3

سوره ی مبارکه آل عمران

آیه ی شریف 200

یا ایها الذین آمنوا اصبروا و صابروا و
  رابطوا و اتقوا الله لعلکم تفلحون

صبر در تشکیلات


  •   منتها نکته جالبش اینجاست که رابطوا در
      سیاق در کنار «اصبروا» و «صابروا» قرار گرفته است؛

  •   در
      کار تشکیلاتی تحمل شرط است.

  •   درکار
      تشکیلاتی هم صبر لازم است و هم صبر در آن ایجاد می شود یعنی کسانی که کار
      تشکیلاتی می کنند و یا با یک تشکیلات کار می کنند آدم های پخته تر و با تحمل تری
      هستند تا نسبت به آدم هایی که یک گوشه ای گرفتند و کاری نمی کنند.

  •   چرا؛ چون این فرد مجبور است که در تشکیلات با ده ها نفر تعامل داشته باشد این تعامل رفت و برگشتی مجبورش می کند که خوب گوش دهد، مجبورش می کند که اختلافات کلامی که پیش می آید را تحمل کند، زود نتیجه نگیرد، زود قضاوت نکند و...

  •   پس
      دو جور صبر شد:
  1.                
      i.           
      یکی
      صبر درونی من است من کم حوصله نمی توانم کار تشکیلاتی کنم در این رابطه «اصبروا»،
  2.              
      ii.           
      و «صابروا» وقتی است که مخاطب دارد یعنی
      حالا من باید با آدم ها سرو کله بزنم،اصلا این حرف زدنش یه جور دیگری است هرچی
      می گوییم این بد برداشت می کند،

  •   حتما دیده اید که این توی تشکیلات زیاد اتفاق می افتد که
      شما حرف می زنید و بقیه جور دیگر برداشت می کنند
     

4

سوره ی مبارکه آل عمران

آیه ی شریف 200

یا ایها الذین آمنوا اصبروا و صابروا و
  رابطوا و اتقوا الله لعلکم تفلحون

نقش فوق العاده تقوا علاوه بر برنامه
  ریزی ها


  •   «اصبروا» و «صابروا» و « رابطوا» خیلی آیه ی زیباییست:

  •   می فرماید اول سبک،سنگین کن

  •   ترتیب و تقدم و تاخر هم
      در آیه رعایت شده اول اصبروا بعد صابروا بعد رابطوا،

  •   اما
      حواستان جمع باشد این عرصه عرصه پرخطری است به همین خاطر می فرماید: "واتقوا
      الله  لعلکم تفلحون".

5

سوره مبارکه بقره

آیات شریفه 3 تا 20

(
  تعداد آیات زیاد است)

طبقه بندی مخاطب


  •   اولا
      هرگاه داری کار تشکیلاتی می کنی  باید
      توان تقسیم بندی مخاطبین رو داشته باشی.

  •   مخاطبین
      رو باید با توجه به آرمانت دسته بندی کنی 
      و ویژگی هر کدام رو هم بشناسی و این ویژگی ها را به تیم خودت هم بگویی و
      منتقل کنی.

  •   چقدر
      قشنگ خداوند متعال برای پیغمبر اکرم(ص) توصیف می کند

  •   یا
      با ماست یا با ما نیست

  •   و
      اگر با ما نیست 2 دسته می شود یا کاری با ما ندارد یا مخالف ماست(در مجموع 3
      دسته)

  •   یا
      ابو موسی است و کاری به کار امیرالمومنین(ع) ندارد یه جایی نه، اشعث است و چوب
      دارد لای چرخ می گذارد و با منافقین است

6

سوره مبارکه بقره

آیات شریفه 3 تا 20

(
  تعداد آیات زیاد است)

شاخص سازی در تشکیلات


  •   این
      طور نیست که فقط در دل خودت باشد رسم این ها رو باید بیان کنی و شاخص هم اهداف
      سازمان و اهداف تشکیلاتی شماست و در این راستا دسته بندی معنا دارد (مبنا اهداف
      سازمان باشد نه فرد)

  •   اگر
      یک نفرمنتقد من است من حق ندارم او را محروم کنم ولی نه اگر با اهداف
      ناسازگار است، آن وقت می توانین او را محروم کنیم یا هر نتیجه ی دیگر

  •   مثلا
      فلانی به درد تبلیغات و روابط عمومی می خورد چون خصوصیت ویژه ای دارد

  •   و
      این برای سازمان به درد نمی خورد، به این دلیل که آن خصوصیت خاص را دارد.

7

سوره مبارکه بقره

آیات شریفه 3 تا 20

(
  تعداد آیات زیاد است)

روش برخورد با مخالفین


  •   تو
      حق نداری اگه کسی مخالف توست او را از تشکیلات بیرون کنی

  •   (ببینید
      قرآن می فرماید) "ان الذین کافروا سواء علیهم... لا یومنون"،ایمان به
      خدا نمی آورند،"ختم الله علی قلوبهم"،

  •   فاعل
      خداست مخاطب هم پیامبر خداست دارد برای پیامبر(ص) ویژگی های منافقان را بیان می
      کند

  •   پس
      اگر یک نفر تند است و این نمی تواند مطابق اهداف سازمان  کار کند اما یک وقت می گوییم این فرد تند است
      چون از من خیلی انتقاد می کند این می شود هوای نفس،

  •   تو
      حق نداری اگر کسی از تو خیلی انتقاد می کند از دایره مدیریتی و تشکیلات بیرونش
      کنی(بایکوت کنی)

8

سوره مبارکه بقره

آیات شریفه 3 تا 20

(
  تعداد آیات زیاد است)

شناخت منافقین


  •   منافقین،«قالوا:
      امنا بالله و الیوم الاخر» ،گفتیم که شاخص ایمان است دیگر،

  •   این(منافقین)
      در اهداف سازمان با تو اعلام آمادگی می کند بعد که جلسه تمام می شود...

  •   "قالوا
      امنا بالله و الیوم الاخر و ما هم بمومنین یخادعون الله" اینجا دارد نیت
      خوانی می کنداینها نیتشان
      خدعه زدن است

  •   عزیزان اگر قرار بود تابلو ومشخص باشند(منافقان ) که همه
      می فهمیدند،نه اقا مثل شما تیپ میزند مثل شما ریش می گذارد مثل شما ریش می
      گذاردمثل شما نماز می خواند و..

9

سوره مبارکه فتح

آیه شریفه 28

هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق
  لیظهره علی الدین کله و کفی بالله شهیدا

هدف جهانی تشکیلات


  •   و بعد اینکه جهانش را دارد جهانی می بیند و دشمنانش را هم
      مشخص می کند .

  •   هدف نهایی از این ارسل رسوله چیست؟ لیظهره علی
      الدین کله
    ، شما اگر بگویید که ما فقط می خواهیم پیام اسلام را به جامعه
      جهانی برسانیم،این یعنی حکومت جهانی

  •   اما اگر گفتید ما فقط می خواهیم پیام رسانی کنیم خوب
      رساندید دستتان درد نکند ماهم داریم می رسانیم و دعوایی هم با هم نداریم  همزیستی مسالمت امیز

  •   اما وقتی گفته می شود لیظهره علی الدین کله، این می شود
      تسلط بر همه ادیان حالا شما باید بر اساس این هدف برنامه ریزی کنید

10

سوره مبارکه فتح

آیه شریفه 28

هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق
  لیظهره علی الدین کله و کفی بالله شهیدا

ابزارهای مناسب برای هدف جهانی تشکیلات


  •   برای تحقق هدف جهانی تشکیلات ابزارهای شما چیست ؟

  •   بالهدی و دین الحق،

  •   نمی شود شما مدیر تشکیلاتی بشوی و هیچ چیز نداشته باشی
      ابیزارهایت باید متناسب با اهدافت باشد

  •   " وکفی بالله شهیدا"

  •   نه اینکه ما همینطر بایستیم نگاه کنیم

  •   بلکه یعنی کفی باالله توکلا،پشتیبانا،حسیبا و...،

11

سوره مبارکه فتح

آیه شریفه 29

محمد رسول الله و الذین معه اشداء علی
  الکفار رحماء بینهم ...

شاخص های افراد عضو تشکیلات


  •   حالا می آید افرادش را تعریف میکند ؛29 سوره فتح :محمد
      رسول الله والذین .....

  •   شاخص:شدت بر مخالفین و رحمت بر اعضای تشکیلات

  •   نمی شود بگویی من اهل دینم ،من در تشکیلات اسلامی کار
      میکنم بعد بگویی که که خوب آقا از آمریکا 
      چه خبر،

  •   اون طرف برخورد باید اشداء باشد ،

  •   اگر شما همان ولایتی را که نسبت به معصوم داری نسبت به
      غیر معصوم داشته باشی حرام است ، همان ارادتی که نسبت به مومن داری نسبت به
      مسلمان داشته باشی حرام است یا همان را نسبت به کافر داشته باشی حرام است ببینید
      چقدر قشنگ طیف بندی می کند که ما چطور باید روابطمان را برقرار سازیم ،

  •   کار تشکیلاتی یعنی همین.

12

سوره مبارکه فتح

آیه شریفه 29

محمد رسول الله و الذین معه اشداء علی
  الکفار رحماء بینهم ...

طیف رحمت


  •   «بینهم» را چطور می فهمیم؟  می گویییم «بینهم» یعنی بین مسلمانها ، اما
      سطح بندی شده نمی فهیم

  •   در حالی که «رحماء بینهم» سطح بندی شده است .

  •   به همین خاطر است که روابطی که بین امیرالمومنین و مالک
      اشتر یا کمیل برقرار است هیچ وقت بین او جندب برقرار نیست

  •   بنابراین او می گوید این عمار؟و ... اباعبدالله در لحظات
      اخر عمر خودشان چه فرمودند؟ زهیر ،حبیب و ... اینها خیلی مهم است روابط فرق دارد
      و رعایت می شود

  •   امام حسین(ع) سر بالین همه نمی رود طبقه بندی شده است،
      حساب و کتاب دارد ، همانطور که «رحماء بینهم» ذومراتب شد

13

سوره مبارکه فتح

آیه شریفه 29

محمد رسول الله و الذین معه اشداء علی
  الکفار رحماء بینهم ...

طیف شدت


  •   "اشداء علی
      الکفار" هم ذو مراتب است.

  •   فرض کنید یک نفر غیر خودی است (که دشمن نیست) ایا با او
      همان برخوردی کنیم که با دشمن می کنیم ؟

  •   برخی آقایان چه می گویند؟ می گویند شما سعی کنید معاندین
      را تبدیل کنید به مخالف و مخالفین را به منتقد و...

  •   ولی امر از اون ور به این ور است ولی داریم بر عکس عمل می
      کنیم ، مسابقه هل دادنی نیست کشیدنی است ولی همه دارند هل می دهند!

  •   اتفاقا باید بکشید و انها را بیاورید داخل دایره ی
      تشکیلاتی خودتان مادی هم که ببینیم این اصل درست است.

  •   چرا چون این منتقد هر روز دارد علیه تو انتقاد می کند و
      هر روز باید جوابش را بدهی این چقدر از وقتت را می گیرد؟

14

سوره مبارکه فتح

آیه شریفه 29

محمد رسول الله و الذین معه اشداء علی
  الکفار رحماء بینهم تراهم رکعا سجدا یبتغون فضلا من الله و رضوانا سیماهم فی
  وجوههم من اثر السجود

افراد عضو تشکیلات را می توان شناخت


  •   تراهم رکعا سجدا یبتغون فضلا من الله و رضوانا ...سیماهم
      فی وجوههم من اثر السجود ،

  •   پس اینطور نیست که نتوان تشحیص داد، خداوند متعال می
      فرماید وجوه اینها را که می بینی اثر سجود در صورتهایشان است  

  •   نه این که پینه بسته باشد چون اولین اثر سجده نورانیتی
      است که در طراف ایجاد می کند حال پینه بستن هم هست

  •   یعنی نمی شود گفت خیلی سخت است ما نمی توانیم تشخیص دهیم

  •   وقتی دارد بر می شمارد یعنی می شود تشخیص داد

  •   از این آیه می فهمیم اگر در کار تشکیلاتی تو نمی توانی
      کارمند های مطلوبت را شاخص گذاری کنی که اینها چه ویژگی هایی دارند چه طور می
      توانی ارزیابی کنی یا چطور می خواهی همدلی ایجاد کنی.؟

15

سوره مبارکه حجرات

آیات شریفه 9 و 10

وان طائفتان من المومنین اقتتلوا
  فاصلحوا بینهما فان بغت احداهما علی الاخری فقاتلوا التی تبغی حتی تفیء الی
  امرالله فان فائت فاصلحوا بینهما بالعدل واقسطوا ان الله یحب المقسطین.

وظیفه در هنگام اختلاف


  •   نکته ی بعد این است که درست است که محور ایمان و برادری
      است، اما امکان اختلاف هم وجود دارد.

  •   پس اگر کسی گفت که تشکیلات باشد و درآن اختلاف هم نباشد
      این یک حرف مفت است .

  •   کار تشکیلاتی کارپرتنشی است . حتی یک جاهایی اقتتلو است .
      یعنی یک جاهایی برادران ایمانی به جان هم بیفتند .

  •   وظیفه ی شما چیست؟ اینجا اصل بی طرفی ممنوع است .

  •   اینکه بگوییم ما کاری نداریم . در سازمان اختلاف نظری به
      وجود می آید بین دوبخش سازمانی . ما می گوییم کاری نداریم .

  •   نه . حتما باید موضع داشته باشید .

  •   شما باید بروید صلح بین آنان برقرارکنیم .

  •   فقط هم این نیست که ریش سفیدی کنیم .

16

سوره مبارکه حجرات

آیه شریفه 11

انما المومنون اخوه فاصلحوا بین اخویکم
  واتقوا الله لعلکم ترحمون

ایمان محور ارتباطات


  •   یکی اینکه اساسا انچه رمز برقراری ارتباط بین جامعه ی
      اسلامی است ایمان است .

  •   این است که مومنین باهم برادرند .یک رابطه ی اخوت بینشان
      برقرار است .

  •   خود این نکته ای کلیدی است درنظام اسلامی .

  •   درنظام اسلامی رابطه ی برادری برقرار است که درهمین بستر
      بحث تشکیلات شکل می گیرد.

  •   و این امر خشکی تشکیلات را تعدیل می کند . همانطور که یک
      نوع برادری برا اساس خون و نژاد است اینجا خداوند متعال یک نوع را بطه را مفهوم
      سازی می کند که محور ارتباطات اجتماعی قرار می گیرد .

17

سوره مبارکه حجرات

آیات شریفه 9 و 10

وان طائفتان من المومنین اقتتلوا
  فاصلحوا بینهما فان بغت احداهما علی الاخری فقاتلوا التی تبغی حتی تفیء الی
  امرالله فان فائت فاصلحوا بینهما بالعدل واقسطوا ان الله یحب المقسطین.

اصلاح اختلافات بین اعضای تشکیلات


  •   نکته این است که این امر فالصلحوا که می گوید موضع داشته
      باشید،  برای جنگ بین مومنان وکفارنیست .
      زیرا که اظهر من الشمس است .

  •   بلکه این امر برای جنگ بین مومنان ومومنان است. موضع اول
      اصلحوا است . موضع دوم این است که اگر دیدی کسی تعدی می کند باید برخورد کنی.

  •   اصالت با صلح است .

  •   بعدا اگر باز هم بغی کرد باید با آن برخورد کرد . یعنی به
      یک معنا میانجی گری نداریم .

  •   اینجا نشان می دهد که شاخص هایی وجود دارد که می توان بغی
      را تشخیص داد

  •   نشان می دهد که احتمال وجود بغی در جامعه ی اسلامی است .

  •   نشان می دهد که اگر بغی را تعریف کنیم خروج علیه حکومت
      عادل (که درفرهنگ دینی ما بیان شده )

18

 

 

 

 

 

/ 0 نظر / 3 بازدید